Sunday, March 20, 2011

surat buat ibunda..




IBUNDA BINTI DATUKDA
nO 1 taman kawasan istana,
atas gunung serai
999 selangor darul ehsan.

1 feb 2011

kehadapan ibunda yang di kasihi, anakda mengharapkan ibunda sihat sejahtera disamping ayahda yang macho dan adik-adikda yang nakal.

ibu, along utuskan surat ni untuk mengadu kepada ibu tentang situasi yang sedang terjadi pada along sekarang ini.. satu dunia tahu yang anakmu ini sedang moody jer siang malam. kenapa?? manakan tidak nya, anak mu ini baru sahaja break out with his love.. atau orang kuantan panggil, putus cinta. silap anak mu juga yang pergi minta clash buat aper..


setiap tahun, mesti ada perempuan baru yang hadir dalam hati anakda.. tapi ibu ingat tak ***** *** ******? perempuan yang ibu asyik tengok siang malam profile facebook dia? along baru clash dengan dia.. ngeee~~~ jangan marahh aaa~~~




kenapa along clash?

dia memang baik orangnya, layak sangat jadi mama kepada anak-anak along nanti.. tapi entah la... along tak minat bercouple.. u know y? "couple"? just satu trend budak-budak zaman sekarang jer. but your son never care about that. just waste my time.. masa akhir-akhir zaman persekolahan pun along pernah jadi ketua geng anti-couple sedunia.. tup-tup along pula yang ter 'couple'. along tahu along sudah terlari dari prinsip hidup zaman remaja along.. so, now along kembali pada prinsip asal hidup along.tidak mahu couple-couple. Islam pun tidak mengajar kita bercouple kan??

kenapa along tolak bercouple?

apabila kita bercouple, kita akan rasa yang GF kita tu adalah tanggungjawab kita.. betul tak? kesihatan dia, perangai dia, exam dia, waktu tidur dia.. semuanya kita kena jaga..along jenis macam tu GF adalah tanggungjawab along..tapi tak tahu la kalau ada BF yang macam certain lelaki tu yang tidak ambil tahu langsung tentang GF dia.

GF tu adalah tanggungjawab laki.. along sudah tidak sanggup nak pikul tanggungjawab tu.. along pun banyak lagi tanggungjawab lain... adik-adik sudah la nakal-nakal, ibu dengan ayah pun makin lama makin tua.. tanggungjawab dengan agama pun belum setel lagi, bab solat jangan cakap la, asyik terlupa sokmo.. study? semesta ni agak teruk.. bukan agak teruk, tapi memang teruk.. rasanyer memang tidak dapat anugerah dekan lagi pada tahun ini.. tu hah, anak along, tanggungjawab along juga.. kelabu.. cucu-cucu along.. itam, putih, tompok, cokelet.. semua tanggungjawab along.. tu belum masuk kura-kura, ikan and bonzai dirumah.. soal sahabat, along cuba menjadi kawan yang baik.. setiap hari berdepan dengan masalah.. lumrah hidup la kan.. LUMRAH??? iyer.. cinta pun lumrah hidup juga. tapi couple itu bukan lumrah hidup kan? kita sendiri pergi cari couple buat aper.. lepas tu serabut kepala otak.. along tengah prepare diri ini untuk menjadi yang terbaik pada suatu hari nanti..insyAllah..

Kalau kita tengok lumrah kehidupan, remaja mase kini menjadi kan couple sebagai satu keperluan.. Kenapa along kata begitu, kerana mereka ini akan merasa malu jika mendapati bahawa diri mereka masih belum mempunyai couple.. Sungguh, syaitan akan cuba sedaya upaya untuk mengindahkan perbuatan couple itu dan cuba untuk menyucuk hati kita agar menyetujui perbuatan yang kita buat tu. Dan ade segelintir daripada mereka yang berkata bahawa takut nanti tak de jodoh.

banyak lagi tanggungjawab kita sebagai manusia yang belum selesai. so, i putuskan keputusan yang i tolak couple.. but best friend forever.. i sokong habis-habisan.. BFF.. that is the good way in our relationship.. support each other, share the story and etc-etc..

kalau jodoh along denag lily tu, tak kemana. dont worry.. and after this, ibu tidak akan dengar lagi cerita couple-couple ni dari mulut along.. =)

Allah telah berfirman dalam Surah An-Nur ayat 26, maksudnya...

"(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia."


that all my reason mu mummy, sekian

anakmu tercinta
along bin ayah

p/s -> jadi yang terbaik, insyAllah kamu akaan dpt yang tebaik... =)


6 comments:

  1. hahaha. comel lah arep. yeahh, good luck utk beranti couple ;DD

    ReplyDelete
  2. arif ..tuhan ciptakan manusia dengan naluri masing2.. kalaw cinta itu datang ... jangan nafikan ..jangan menghalang fitrah semulajadi manusia .. itu menyiksa diri .. ( dengan nada sendu ala2 ustazah ct norbahyah mahmud )

    ReplyDelete
  3. hanim, t.q my friend.... haha..

    fafau, iyer.. memang betul cinta itu lumrah manusia... tapi couple tu lumrah manusia juga ke? tidak kan..=)

    cinta dan couple adalah dua perkara yang berbeza.. kalau cinta, tidak semestinya perlu couple... thankz my akk.. chewaahh ... akk tu,... =p

    ReplyDelete
  4. arip.. thats great! bgos lah 2.. da maken berubah jd baek.. n kalo de jodoh 2 mmg ta kemane p0n kn..

    ReplyDelete
  5. jap japjaap farah... aku dapat tau ko ada syok sorang mamat ni eh?? xbg tau aku un... ce citer.. ce citer... =p

    ReplyDelete
  6. pndai la, alasan je tu.. padahal, aty kt owg lain..

    ReplyDelete